dietenhannes.reismee.nl

Cliffhanger en Outback Luke

Na het begin komt er een vervolg.

We zijn nu 17 dagen weg en we zitten nog steeds in Venezuela. We zijn dus de voorbije zaterdag gaan klimmen in La Azulita. Met volle moed staan we om 6 uur buiten voor onze posada in Merida, zoals gewoonlijk staan we voor de Venezolanen te vroeg klaar, maar een half uur later komen ze er toch door. Het dorpje waar we naartoe gaan ligt aan de zuidelijke kant van Merida en zou dus op een uurtje rijden moeten liggen, maar blijkbaar is de weg een beetje te gevaarlijk en rijden we dus rondhet Andes gebergte en doen weer 3u30 over. Aangekomen in Azulita staanwe te popelen om te beginnen klimmen. Manolo, onze partner in crime, zal de eerste route voorklimmen enDiet zal deze dan naklimmen. Na een 10 tal meter klimmen voel ikhet al, den deze zit er al bijna door en we zijn nog maar aan de eerste route begonnen. Uiteindelijk doe ik op gans de dag 2 routes van 30 meter en voel ik mijn armen niet meer. Doordat Hannes blijkbaar te grote voeten heeft naar Zuid-Amerikaanse normen zijn er geen klimschoenen voor hem. En zonder ervaring en klimschoenen is er op deze rotsen niks te beginnen. Dus genoot hijvan de prachtige omgeving en speelde hij privé-fotograaf van mij.Na een rit van nog eens 4 uur in een Jeep die gemiddeld 60 km per uurrijd belanden we terug in Merida. Na een dagje rust in Merida ( met een bezoek aanhet toch wel teleurstellende musea van Archeologie en van Moderne kunst)vertrekken we richting Los Llanos, een natuur reservaat op zo n 8 uur rijden van Merida, en dit in een, hoe kan het anders, Jeep(specifieker: een Toyota Landcruiser). Ons bont(of is da met een d)gezelschap bestaat uit( en let nu goed op wantwe vertellen het maar 1 keer): Een Catalaans koppel, alle 2 afgestudeerd als biologen en werkend met water in de Spaanse kuststreek. Een Poolse schrijfster,Wanda van rond de 35 (schat ik), ze is hier om artikels te schrijven over vrouwen en sociale culturele toestanden in venezuela Op het einde van de trip warenwe haar zo beu datwe niet meer in haar richting konden kijken zonder te kokhalzen. En onze gids Tony Martin met bijhorende chauffeur Benjamin. Nu Tony, die een vrouw en 2 kinderen heeft, draagt de Venzolaanse gewoontes hoog in het vaandel. Deze bestaan uit het zoveel mogelijk vrouwen nemen en dit zonder te betalen. Aangezien ons Wanda ook niet vies is van een Venezolaanse krokodillenvanger was de link snel gelegd en zagen we de 2 zwijntjes al lekker flirten in de Jeep, wat ze de avonden later deden hebben we ons niet willen inbeelden.
Nu terug naar onze 4 daagse/3 overnachtingen trip naar Los Llanos:
We vertrokken dus met zen zeven richting los Llanos.Wevertrokken uitMerida(1200m hoorgte) over een pas van 3600m hoogte naar Barinas(200m hoogte) naar de vlaktes in Apura op70m hoogte ( waar Los Llanos gelegen is). Onderweg stopten weaan Lago Negro om op een hoogte van 3500 meter foto´s te trekken van dit meer en het prachtigge uitzicht.In Barinas stopten we even en liep onze gids Tony de straat over, wij hadden geen idee waarom.Nu Hannes en ik hadden reeds enkele keren nagedacht over onze medereizigers en waren tot nu blij dat er geen Duitsers bij waren ( want in tegenstelling tot europa is de kans klein om hollanders tegen te komen maar den Duits zit hier dan weer iets vaker). Nu jullie raden al wat er na 10 minuten komt aangestapt: een Duits koppel van tussen de 45 - 55. Onze Carl en zijn vrouw Christine waren naar hier gekomen om hun dochter te bezoeken, die (hoe kan het anders) hier een Venezolaans lief had opgescharreld (Die plaatselijkesport is toch geweldig.) Nu het koppel was reeds een week in Venezuela en hun vorige trip was niet echt in de smaak gevallen. Ze hoopte dusmet deze trip alles recht te zetten, wat volgens mij gelukt is.We warenna 3 dagen wel uitgekeken op dit koppel, temeer omdat Carl geen intonatie in zijn stem kan leggen en Christine enkel het duits machtig is,maar aangezien ikzonder sigarettendreigde te vallenen zij verstokte rokers zijn kon ik ze beter te vriend houden. Wat me ook gelukt is.
Weer terug naar de trip:
Na nog eens 4à 5 uur, nu met zen 9en dus eenpak krapper, komen we aan in Los Llanos. Specifieker in het kamp van onze gidsTony. Dit kamp bestond uit 1 keuken met eetzaal, 3 hutjes met elk 6 hangmatten en zonder ruiten, een toilet met een douche erin en een koppel verfpotten met Olie als verlichting. Nu ikmoet niet overdrijvener was verlichting en aangezien hetdaar overdag tegen de 40 graden is was het water niet echt koud. Voor rerest is het kamp eigenlijk een boerderij van Venezolaanse Cowboys metalle bijhorende dieren( koeien, paarden, kippem, varkens, ...)Na het avondeten gaan we nog even gezellig rond het vuur zitten en zetten we enkele glazen rum aan de lippen. Na enkele uren kropen we voldaan onze hangmatten in en gingen we een relatief onrustige nacht in, maar het beetje alcohol dat we binnen namen heeft ons wel in slaap gekregen.

De volgende morgend staan we op enna een goed ontbijt vertrekken we op onze eerste jeepsafari. Met zen vijven op het dak van de jeep en maar kijken naar de vogeltjes, kaaimannen, leguana´s, en ga zo maar door. Na 3 uur rijden en een kont dat reeds een beetje pijn doet stoppen we aan een rivier. Tony heeft weer zin om iets te vangen. Dit keer geen vrouw, in de plaat daarvan haalt hij de vishaken boven en kunnen we beginnen vissen op Piranhas. We slagen er wonder wel in en krijgen elk enkele vissen aan onze haak. Als je ze uit het water haalt moet je ze ook doodslagen en dit gaat niet van een leien dakje, na enkele kloppen en krakende botten bewogen ze nog steeds waarnawe de kennis van Tony erbij haalde en hij met 1 krachtige mokersslag hun lot bezegelde. Na dit avontuurtje terug naar het kamp, een middagmaal en een siësta laterzitten we terug op de jeep en dit maal richting bootje. We gaan in de rimboe een beetje bootje varen en foto´s nemen. Hier komen we zoals gewoonlijk veel vogels enkaaimannen maar ook schilpadden , dolfijnen en andere waterdieren tegen. Hier is het weer tijd aan onze Tony om zijn vang capaciteiten te tonen. Spijtig genoeg slaagt hij er niet in om een schilpad te vangen. Maar omdat hij zijn leven riskeerde om deze dieren te vangen kreeg hij toch alle respect. Terug naar het kamp en dit met twee op de jeep tegen een snelheid van 100 km/u.Wij vonden het allesinds kicken. Na het avondmaal, bestaande uit de zelf gevangen piranhas), nog even iets gedronken ( deze keer net iets meer) en terug die verdomde hangmatten in. Dit maal geen rusteloze nacht maar lekker geslapen bij zwoele temperaturen.
Op dag3 in de morgend gaan paardrijden in de vlaktes. Hannes en ik lijken wel natuurtalenten. Als enige van de groep steken we er met kop en schouders boven uit. Galop, draaien keren niets is te moeilijk voor ons. Wanneer we een rivier moeten oversteken zal het water volgens Tony tot aan onze benen komen. Maar wanneer Hannes als eerste zijn paard het water in stuurt merkt hij al snel dat hij tot aan zijn schouders in het water komt ( waar natuurlijk ook weer die vleesetende visjes in rondzwemmen). Maar als echt Lucky Luke´s is dit voor ons natuurlijk ook geen probleem. Na een uur en een half in deze hitte zit ons tochtje erop. Onze goede vriend Tony heeft blijkbaar een beetje last van een kater en laat al uitschijnen dat hij 'ziek' is. De namiddag brengt nog een jeepsafari op zoek naar anacondas. Buiten enkele sporen komen we ze spijtig genoeg niet tegen en keren we , met nog een hoop kaaimannen en vogels op foto, terug maar hetkamp. Aangezien Tony zijn kater niet meer te houden is zal het een zeer rustige avond worden en blijven we nog even wakker tot we rond23u in bed kruipen met de gdachte dat Los Llanos, naast het hoge ' in de gloria' gehalte van onze groep, ook fantastisch was door zijn ongelooflijke natuur en ontelbare diersoorten.
De volgende dag is inpakken en wegwezen. Wij worden afgezet aan de bushalte in Barinas en de Spanjaarden aan het vliegveld, zij keren terug naar Caracas en zijn zaterdag terug thuis. Wij de bus op richting Coro waar we deze morgend zijn aangekomen.
Wat er met Wanda en Tony gebeurd is weten we niet. En zou den duits , zoals we ze op het einde noemde, het aankunnen om zijn úbermensch gemengeld te zien met de Venezolaanse genen? Het vervolg zal voor ons een raadsel blijven. Het enige watwe weten is dat Wanda ook naar Colombia komt enwe hopen haar daar niet tegen te komen.

Tot de volgende

vaas

Vollembak mannen! Misschien toch ook eens beginnen denken aan foto's... Rico weet al bijna niet meer hoe jullie eruit zien.
Hou het tof!
vaas xx

Bart Marcoen

Diet,

De shlagers hebben je gemist op de shlagerparade in kortenberg.

Ter info : Eendracht Aalst heeft weer eens gewonnen met 5-1 tegen Ternat.

Groetjes
Ikke

Laura G

Wat lees ik hier? Op een paard?
Had Hannes overlaatst niet gezworen om nooit meer op een paard te zitten?
Amuseer jullie nog geweldig goed en vooral voorzichtig zijn eh boys!

Liefs
Laura

wouppe

RSCA- Dynamo Zagreb ... 0-1 ...
Te slecht voor woorden ... liever 35,00€ uitgegeven aan pinten dan aan ticket ...

greetz

Sinan

Sinan Bolat maakt in de 95ste minuut een onwaarschijnlijke kopbalgelijkmaker tegen AZ waardoor Standard overwintert in de Europaleague.

Af te wachten of Anderlecht daar ook te bespeuren valt...

Diet

iedereen mag eens geluk hebben

Jan

Vanavond staat Frutos in de goal en Proto in de spits.